Drie daagse trip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bianca Hesselink - WaarBenJij.nu Drie daagse trip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bianca Hesselink - WaarBenJij.nu

Drie daagse trip

Blijf op de hoogte en volg Bianca

19 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
Van donderdag 16 okt tot zaterdag 18 okt ben ik samen met Danique, Judith en Anja op een drie daagse trip gegaan. En wat voor een! Echt een super gave trip. Misschien is dit wel een van de mooiste dingen die ik in mijn leven tot nu toe heb meegemaakt! Wat een ervaring..
Geniet hieronder mee van een verslag over die prachtige trip.

Dag 1. Brownsberg.
We verzamelden om 8:00u bij Zus&Zo. Vanaf daar gingen we met een jeep richting de Brownsberg. Eenmaal aangekomen, liepen we naar de Mazaroni waterval en de Kombe waterval. Dit keer keken we bij beide watervallen van boven naar beneden. Eenmaal terug van de wandeling, hebben we eerst wat gegeten. Hierna gingen we ons hangmatten kamp opbouwen. Want de eerste nacht gingen we overnachten bovenop de Brownsberg in een hangmat in de buitenlucht! Na het opbouwen van ons hangmatten kamp, hebben we een kampvuur gemaakt en lekker wat gekletst en gedronken. Daarna sprong onze gids op en nam hij ons mee op een nachtelijke wandeling door de jungle richting een platvorm. Daar hadden we een prachtig uitzicht en hebben we genoten van een hemel vol sterren! Eenmaal terug van de wandeling hebben we ons in dikke dekens opgeborgen in onze hangmatten. 's Nachts koelt het namelijk behoorlijk af.

Dag 2. Onbewoond eiland.
Om 5:00u ging de wekker. Want om 5:30u liepen we weer richting het platvorm. Dit keer om de zonsopkomst te zien. Absoluut de moeite waard! Wat een prachtig gezicht! De zon liet even op zich wachten, maar ineens ging het ontzettend snel en stond de zon met 10 minuten hoog aan de hemel! Na een stevig ontbijt en nog een paar uurtjes ''chillen'' begonnen we aan een pittige wandeling van 4,5 uur. We daalden van de top van de Brownsberg naar beneden richting het stuwmeer. Onderweg in de jungle kwamen we nog van allerlei dieren tegen. O.a. giftige kikkers, een slang, een tor, apen en vlinders. Voordat we bij het stuwmeer aankwamen, moesten we nog ''even'' over de goudmijnen heen. Met gevaar voor eigen leven hebben we dit veld over gestoken. Het water waar het goud in zit wordt volgegoten met kwik. Het kwik zorgt er namelijk voor dat het goud zich aan het kwik vast bindt. Zo kunnen ze het goud makkelijker vinden. Alleen wanneer het goud uit het water/grond is gehaald, blijft dat kwik in het water. Wat als gevolg heeft dat het water ontzettend giftig is (en kankerverwekkend). We mochten het dus absoluut niet aanraken! Eenmaal dit veld overgestoken, hebben we genoten van een ontzettend lekkere Surinaamse maaltijd! Daarna moesten we nog 1 uur kajakken (in het schemer/donker) naar onze slaapplek. Een onbewoond eiland! Daar kwamen we dus in het donker (behoorlijk uitgeput) aan. Nadat we ons hangmatten kamp hadden opgebouwd, een kampvuur hadden gemaakt, kennisgemaakt hadden met een VOGELSPIN, nog wat gegeten hadden, gingen we heerlijk slapen. Nouja heerlijk.... Met de vogelspin op 5 meter afstand en een storm was deze nacht toch wat minder prettig als de vorige nacht!

Dag 3. Kajakken naar Stoneiland.
Na een heerlijk (laatste) ontbijt gingen we nog even ''chillen''. Ondertussen probeerde onze gids nog wat vis te vangen met zijn visnet. Hierna braken we ons kamp op en laadde we alle spullen in de kajakken. Daarna begonnen we aan de 3,5 uur durende kajaktocht richting Stoneiland. De tocht ging over het gigantische stuwmeer. Uit dit stuwmeer steken allerlei boomtoppen. Want voordat het stuwmeer aangelegd werd, waren hier gewoon allerlei dorpjes. Maar toen bleek dat Suriname stroom tekort kwam, werd er een gigantisch stuwmeer gebouwd, waardoor deze dorpjes allemaal verdwenen. De bomen bleven wel staan, waardoor dit nu een heel bijzonder uitzicht geeft. Vlakbij Stoneiland vroeg onze gids of we nog even een omweggetje wilde maken om nog apen te spotten. Natuurlijk wouden wij dit! Dus nog even een tussenstop gemaakt op een klein eilandje. Hier hebben we inderdaad brulapen gezien! Dat blijft een bijzonder moment, wilde apen in de natuur! Daarna gauw door, want het einde van de kajaktocht was dan eindelijk in zicht! Aangekomen op Stoneiland genoten we voor het laatst van een heerlijke Surinaamse maaltijd. Onderweg terug naar Paramaribo bleef de trip doorgaan, want we zijn nog een aantal keren gestopt om wat dingen te zien. Zoals toekans, mooie bomen en een raket/vliegtuig.. Onze gids was er van overtuigd dat er een raket vloog. Toen we de jeep uitstapte om te kijken, bleek het gewoon een vliegtuig te zijn van Suriname Airways! Bij terugkomst bij Zus&Zo hebben we nog even een drankje gedaan met onze gidsen. Nu was de trip toch echt ten einde!

Wat een ongelofelijke ervaring was dit! Dit ga ik nooit, maar dan ook nooit meer vergeten!

Liefs Bianca

• 19 Oktober 2014 - 20:37

Anja Basten :

geweldig Bianca, wat een ervaring heb je nog veel foto.s gemaakt? ik vind je wel een bikkel hoor midden in de rimboe te overnachten, ik zou het niet durven,
    gelukkig dat je de trip hebt gemaakt en daar nog vele malen over kunt praten, dit pakt niemand jou meer af,

dikke kus van Anja en nog lekker genieten lieve schat

• 19 Oktober 2014 - 20:39

Wiljo:

Wat een geweldige ervaring en dan kennis maken met een vogelspin wat een eng idee. Kun je een foto's ook hier op plaatsen? Het blijft leuk om jou reisverslag te lezen. Xx

• 19 Oktober 2014 - 21:15

Maria:

zo...wat een belevenis. zeker om nooit meer te vergeten.
    Heel veel plezier en groetjes van ons uit Angerlo

• 19 Oktober 2014 - 22:48

Heidi:

Hoi Bianca
    Wat een super mooi reisverslag hoewel ik echt geen oog dicht doe of in die hangmat ga liggen met een vogelspin zo dicht bij brrr gevoel dat ik wel ging gillen hahahaa.
    En wat een mooie foto's vooral die zonsopkomst geweldig gewoon.
    Ik zou zeggen geniet er met volle teugen van (wat je ook zeker doet).
    Veel liefs en dikke kus Heidi

• 20 Oktober 2014 - 01:07

Anouk:

Wow!!! Wat een ontzettend gaaf avontuur! Dit is inderdaad iets wat je nooit meer gaat vergeten!
    Geniet er nog maar lekker van!! Xx

• 20 Oktober 2014 - 07:02

Petra:

Wat een mooi verslag en een geweldige ervaring. Dit pakken je ze niet meer af bianca. Super!!

• 20 Oktober 2014 - 19:52

Marleen:

Geweldig om te lezen! wat een bikkel ben je toch!
    Ik doe het je niet na!
    Enjoy!
    Times flies!
    xx

• 21 Oktober 2014 - 20:45

Hanneke Klein Herenbrink:

Woaw, gaaf hoor!

Deze ervaring vergeet je nooit meer :)