Brownsberg, stage en alweer weekend! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bianca Hesselink - WaarBenJij.nu Brownsberg, stage en alweer weekend! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bianca Hesselink - WaarBenJij.nu

Brownsberg, stage en alweer weekend!

Blijf op de hoogte en volg Bianca

27 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo,
Even een korte samenvatting van afgelopen week (en komend weekend). Zondag 21 september hebben we onze eerste echte excursie gehad! En wat voor een! Om 8:00u 's morgens verzamelden we om richting de Brownsberg te rijden. Onderweg was het al prachtig. Erg groen en een paar primitieve dorpjes. We zijn nog even gestopt om loempia's met kousenband en bakabana's (gebakken banaan) te halen. Heerlijk, om 9:30u 's ochtends! Eenmaal op de top van de Brownsberg gingen we te voet verder de jungle in richting twee watervallen. De wandeling naar de watervallen ging van boven naar beneden. Dat betekent dus ook weer terug!.. De klim terug van de eerste waterval ging nog wel. Maar van de tweede waterval.... ZWAAR, LANG en PITTIG!! Met lange mouwen en lange broek, lastig gevallen door irritante steekvliegen én warmte was dat een behoorlijke uitputtingsslag. Eenmaal boven een heerlijke welverdiende Surinaamse maaltijd! Toen nog even de andere kant van de jungle in. Onderweg brulapen gespot! Wat een hoogtepunt was dat! Apen in het wild zien, heel indrukwekkend! Het laatste punt waar we ultiem genoten was een platvorm met een geweldig uitzicht over een super groot stuwmeer. Om ons heen hoorden we enkel geluiden van dieren. Ultiem genieten!

Toen weer een week stage lopen. Deze week gingen Danique en ik naar 'unit voor'. Deze (4) kamers zijn bezet door patiënten die voor O.K. gaan. Dat betekent veel van en naar de O.K. lopen, pre- en post operatieve handelingen, druppelsnelheden berekenen (Dat is hier niet voorgekauwd. Ook moeten we de druppels per minuut zelf tellen), vitale functies meten (ook dat is nog op de 'ouderwetse' manier), rapporteren etc. Erg leuk, omdat we deze week veel meer zelfstandig mochten werken. Volgende week zijn we weer op 'unit achter'. Hier liggen de patiënten met vieze wonden wat betekent dat we veel wondzorg mogen uitvoeren.

Maar voordat we weer naar 'unit achter' gaan, eerst nog weekend! Vandaag naar de vreemdelingendienst geweest om ons verblijf te verlengen. Vervolgens nog even over de centrale markt gelopen. Leuk, maar niet een markt om elke zondag naar toe te gaan. Daarna door naar de Chinese kapper. Ze spreken daar geen Engels, dus was het toch wel even spannend of mijn kapsel niet totaal verknald werd. Maar dat viel gelukkig 100% mee! Vanavond gaan we naar 't Vat gezellig even wat drinken. Morgen staat 'Hermitage mall' op het programma, een groot winkelcentrum om vervolgens zondag de 3e week af te sluiten op White Beach.

Kortom, genieten!
Tot het volgende reisverslag.

Liefs Bianca

• 27 September 2014 - 06:53

Marleen Basten:

Jeetje wat klinkt dat mooi! Super bijzonder om mee te maken! Dat je het aandurft om daar naar een kapper te gaan! Geweldig! Had je moeder ook al gesproken! Wat gaan de weken snel zeg! Geniet er van en succes op de unit 'achter'! Liefs Marleen

• 27 September 2014 - 08:24

Wiljo:

Hoi Bianca wat spannend om naar een kapper te gaan waar je helemaal niet mee speken kunt gelukkig is het goed gegaan. Wat een ervaring om apen in het wild te zien. Ik geniet elke keer weer van het verslag en kijk alweer uit naar de volgende. Xx

• 27 September 2014 - 09:14

Erica:

Wat een ervaringen! Erg leuk om dat op afstand mee te "maken" Waar ik ook nog wel erg benieuwd naar ben zijn de kosten. Is het levensonderhoud daar duur? En hoeveel betaal je daar voor de kapper? Veel plezier nog dit weekend en natuurlijk volgende week. Tot het volgende reisverslag! Groetjes vanuit Zeddam.

• 28 September 2014 - 01:05

Heidi:

Hoi wat is het toch iedere keer leuk om jou reisverslag te lezen het hoe het met je gaat in suriname
    vooral de kapper spannend dat je dat aandurft.
    Ook dat je brulapen ziet in hun natuurlijke omgeving ziet lijkt mij ook helemaal geweldig
    dat is wat anders dan in de dierentuin.
    Geniet van je weekend en tot het volgende reisverslag.
    Hartelijke Groeten Heidi xxxx